Vijf tips om verleidingen te weerstaan

Van tijd tot tijd komen we allemaal in de verleiding om zorgvuldig opgebouwde, positieve gewoontes op te geven en ons over te geven aan het ongezonde alternatief. Of het nu een ongezonde maaltijd is, het stoppen met je trainingsroutine of iets anders dat slecht is voor je gezondheid, iedereen krijgt elke dag te maken met verleidingen. Waar vind je de kracht om te kiezen voor de gezonde optie? Hoe krijg je dat stemmetje in je hoofd stil? Met de volgende vijf tips helpt Bewusst je de verleiding te weerstaan:

1. Onthoud: verleidingen weerstaan kan je oefenen

Iedereen weet dat veel snoepen ongezond is. Maar ver vooruit denken is niet per se iets waar onze hersenen erg goed in zijn, ze reageren vooral op wat ze nu ervaren. Voel je een honger impuls? Dan willen je hersenen NU eten. Maar weet ook dat elke actie die je onderneemt, oude verbindingen versterkt of nieuwe smeedt. Als je consequent toegeeft aan verleiding, zal je alleen maar meer verleiding ervaren. Wil je dus minder snoepen, visualiseer dan bij dit impuls hoe je eruit zal zien met twintig kilo extra gewicht. Of denk aan het misselijke gevoel als je weer eens teveel gegeten hebt. Blijf je je er zo tegen verzetten dan zal de hunkering uiteindelijk verdwijnen (of sterk minder worden).

2. Bepaal wat je nodig hebt

Om te weten welke verleidingen je wilt weerstaan, is het goed om op te schrijven wat je gezondheidsbehoeften zijn. Wat moet je doen om een ‚Äč‚Äčoptimale gezondheid te bereiken? Zou je meer willen sporten, gezonder willen eten, vaker een wandeling willen maken? Als je niet bewust definieert wat je nodig hebt, verlies je dit gemakkelijker uit het oog en kies je sneller voor verleiding. Focus je dus in plaats daarvan op dat waar je behoefte aan hebt!

3. Leer slim om te gaan met triggers

Naast bewust te zijn van wat je nodig hebt, is het ook goed om te weten waar je gevoelig voor bent als het op verleidingen aankomt. Doe je makkelijk impulsaankopen als je honger hebt? Ga dan niet met een hongergevoel de supermarkt in. Geef je jezelf te makkelijk vrij van sporten? Spreek dan met een vriend of vriendin een vast moment in de week af om je samen in het zweet te werken. Door slim om te gaan met triggers, zal het gemakkelijker zijn om de verleiding te weerstaan. Sterker nog, je komt misschien helemaal niet meer in de verleiding.

4. Weg met negatieve gedachten

Na je te hebben overgegeven aan verleidingen, volgen al snel negatieve, bestraffende gedachten. Deze gedachten vertellen je maar al te graag wat een mislukking je bent omdat je de verleiding weer niet hebt kunnen weerstaan. Identificeer deze negatieve gedachten want deze zullen je alleen maar verder in een negatieve spiraal brengen met meer verleidingen tot gevolg. Visualiseer in plaats daarvan jezelf als een sterk, succesvol persoon die alle verleidingen aankan. Dit zal je psyche sterker maken en het makkelijker maken om de volgende verleiding te weerstaan.

5. Vind gezonde alternatieven

Zoek bij elke verleiding een gezond, haalbaar alternatief om ze mee te vervangen. Kan je bijvoorbeeld moeilijk de verleiding weerstaan om een lekker koud glas frisdrank te drinken? Zorg er dan voor dat je altijd een gezonde alternatief, zoals vruchtensap, groene thee of prikwater, in de koelkast hebt staan om direct je dorst (en de verleiding) te lessen.

Het is niet makkelijk om verleidingen het hoofd te bieden, Bewusst helpt je graag gezond de dag door met deze tips. En heb je een keer gezondigd? Wees dan ook niet te streng voor jezelf. Elke dag is er weer de mogelijkheid om opnieuw te kiezen voor een gezonder en bewuster leven.